torsdag 15 december 2011

When I came to the states and I saw people partying, I thought to myself: I want to fuck

Varsågod Göran, titeln är dedikerad till dig :)

Okej.. Jag ska försöka hålla mig kort. Kan dock bli svårt :)

Gick upp vid 03 i morse, 04 åkte vi hemifrån och 06.30 gick planet! Landade strax efter 08 och vi har nu spenderat en hel dag i Berlin!

Jag är kort sagt kär i staden. Trots de dystra färgerna, det moderna ständigt varvat med det gamla och så mycket som påminner en om andra världskriget! Det är den dystra, tunga atmosfären tillsammans med den så häftigt öppna attityden till allt som gör att jag redan nu gillar det! Alkolholpolitiken är väldigt öppen, punkare och bögar är lika vanliga och lika populära, det finns kvarter heeeelt dedikerat de homosexuella! Det är eb avslappnad attityd som jag verkligen gillar, tunnelbanan är lika öppen som roslagsbanan, förutom att här saknas konduktören som går igenom tåget!
Berlin har dessutom tagit julpyntet till en annan nivå! Det ser ut som om alla granar har blivit doppade i julgranskulor och glitter på samma sätt som en mjukglass rullas i strössel! Jag älskar det!

Det faktum att man kan prata svenska och ingen förstår en är ett stort plus. Negativt är dock den generella bristen på engelskakunskaper! 

Vi har sett:

Brandenburger Tor
Förintelsemonumentet 
Riksdagen
Checkpoint Charlie
Bit av Berlinmuren
Monumentet och del av utställningen om andra världskriget som ligger på den plats där nazitysklands högkvarter låg placerade med bl.a. Luftwaffes, Gestapos och SS olika högkvarter! 
Berlins version av NK
En gaybar
Upplevt Berlins tunnelbana

Imorgon blir det lite inomhussightseeing eftersom det ska regna.. 



Pussar <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar